Hur ska jag beskriva mitt företag, eller mig själv när jag söker jobb? Jag fastnar i gamla banor och har svårt att komma loss. Det är en vanlig fråga. Det finns så klart många sätt.
Du kan jobba med din text genom att använda liknelser. Vi gör ofta just det när vi pratar och berättar saker för andra och i all kommunikation. Tänk på reklam till exempel, där används ofta liknelser.
Vad skulle du använda för liknelse för att beskriva dig själv eller ditt företag?
Jag kan testa med två korta texter om mitt företag:
- Åkerblom Kommunikation är som ditt vardagsrum. När du kommer till mig bjuder jag dig att slå dig ner i den bekvämaste fåtöljen. Jag frågar om du vill ha något att äta eller dricka och erbjuder en filt om du känner dig frusen. Sedan pratar vi en stund. Du frågar och jag ger svar. Jag frågar dig och lyssnar på dina svar. Jag är lite som en forskare som nyfiket undersöker, vill veta vem du är och vilka problem du behöver lösa.
- Om mitt företag vore ett hus och jag är mäklaren skulle beskrivningen vara något i stil med: ”Nyrenoverad villa i vackert område. Passar småföretagare som förstår vikten av att nå ut med sina budskap, men inte hinner göra jobbet själva. Nära till både matbutik, skola och lekpark”.
Text nummer ett är en klassisk liknelse. I den andra texten handlar liknelsen också om att ta efter språket och stilen i en viss genre, som ju mäklarbeskrivningar är.
Det går ju att bara likna dig själv eller ditt företag vid en byggnad: till exempel: ”Mitt företag är som en villa, stadig, trygg med plats för utveckling och tillväxt.
Ja, du förstår säkert hur du kan arbeta med övningen. Det är en övning för att bryta dig loss ur dina invanda skrivvanor och bli mer kreativ. Du tänker lite mer fritt och leker med orden. Testa!