När du skriver bygger du din berättelse med ord. Du väljer varsamt vilka nyanser som passar ditt syfte med texten, den plattform du ska publicera på, det sammanhang och ämne som du skriver om och förstås din målgrupp.
Tonaliteten handlar inte bara om vilka ord du väljer, utan hur du uttrycker dig. Din unika tonalitet är ett viktigt verktyg för dig. Den hjälper dig att bygga ditt varumärke och relationen med din målgrupp.
Hur pratar ditt varumärke?
Det absolut viktigaste för att hitta rätt tonalitet är att du känner din målgrupp, eller dina målgrupper väl. Ta reda på så mycket fakta du kan, via undersökningar, statistik och kanske genom att helt enkelt prata med några personer i din målgrupp.
Skapa en persona
Att skapa en persona, en representant för din målgrupp är ett vanligt arbetssätt. Vem är den här personen? Hur pratar hon? Hur ser hon på ditt varumärke och hur uttrycker hon sig själv i skrift och talspråk?
Jag har till och med kunder som ritar upp en person, för hand eller i datorn, som de har framför sig eller skriver ut ett papper med en bild och ledord på, för att göra sin målgrupp så tydlig och verklig som möjligt. Med text, färg och form ger du ditt varumärke en personlighet.
Tonalitetsmanual, är det något för dig?
En tonalitetsmanual är ett redskap, där du samlar exempel på hur du uttrycker din tonalitet. Där kan du till exempel skriva vilka ord som är rätt och helt fel för just ditt varumärke. På så sätt har du och andra i företaget en guide för hur ni vill uttrycka er i olika sammanhang.
Låt mig hjälpa dig att hitta din röst
Jag vägleder dig i att hitta ditt unika sätt att skriva. Som din skrivcoach hjälper jag dig att utveckla ditt skrivande. Att hitta ditt sätt att skriva, planera, hitta nya idéer – eller vad du behöver.
Det är en skrivcoachning anpassad till dig, ditt företag och de problem och möjligheter just du har. Skicka ett meddelande i mitt kontaktformulär, så funderar vi vidare – tillsammans.