Så skriver du rubriker som når fram.

Så skriver du rubriker som når fram

En rubrik är till för att väcka intresse och berätta vad texten handlar om. Båda delarna är viktiga, men ska du välja en se till att rubriken är informativ och har en tydlig koppling till texten.

Du har säkert irriterat dig på vissa nyhetssajters klick-bete som väcker nyfikenhet, men sedan inte har ett intressant innehåll. Tänk tvärtom. Var omtänksam, måna om dina läsare och hjälp dem.

Här kommer några tips:

Håll det enkelt och tydligt
Berätta rakt upp och ner vad ditt innehåll handlar om. Det kan låta tråkig, men fungerar väldigt bra.

Skapa nyfikenhet
Gör läsaren intresserad av att läsa mer. Det kan vara genom att du lyfter fram det mest intressanta, något förvånande, eller något som berör.

Var aktiv och direkt
Skriv direkt till läsaren och använd ett aktivt språk.

Ställ en fråga
Frågor sätter igång tankarna hos den som läser. Se bara till att svaret finns i texten.

Skriv och skriv om
Skriv olika versioner, testa på andra och att ta en paus och gå sedan tillbaka och titta på texten igen.

Mellanrubriker guidar läsaren
Jag vill också slå ett slag för mellanrubriker, särskilt i längre textstycken och på webben. Mellanrubriker fungerar som vägvisare för ögat och hjälper läsaren vidare i texten.

<< Tillbaka